آمبولی بعد از لیپوماتیک

آمبولی بعد از لیپوماتیک چیست؟

آمبولی تکه ای از چربی است که پس از جدا شدن از بدن در داخل رگ خونی قرار می گیرد و باعث انسداد جریان خون می شود.

علائم آمبولی پس از لیپوماتیک چیست؟

• درد قفسه سینه
  • درد در بازو، شانه، گردن یا فک
  • تورم و تغییر رنگ یا حساسیت در پا یا بازو
  • سرفه همراه با مخاط خونی
  • سرگیجه یا سبکی سر
  • رنگ پریدگی شدید

چه مدت پس از لیپومایتک ممکن است آمبولی چربی رخ دهد؟

آمبولی معمولا بلافاصله بعد از عمل رخ می دهد اما خطر ایجاد آن تا 48 ساعت ممکن است ادامه داشته باشد.

مباحث جلسه مشاوره قبل از لیپوماتیک

• تشخیص نوع پوست شما.
  • کدام روش درمانی برای شما بهتر است
  • سابقه پزشکی کامل شما، از جمله بحث در مورد آلرژی و داروهایی که در حال حاضر مصرف می کنید.
  • اثربخشی و ایمنی بودن درمان.
  • هزینه ها.
  • انتظارات واقع بینانه از درمان.
  • هر گونه سوال یا نگرانی دیگری که دارید.

بهترین کاندید ها برای لیپوماتیک

• بزرگسالان با وزن متوسط یا کمی بالاتر از حد متوسط.
  • افرادی که پوستی سفت با خاصیت ارتجاعی بالا و تون عضلانی خوبی دارند.
  • بزرگسالانی که سلامت کلی خوبی دارند.
  • افرادی که دارای چربی هایی هستند که از طریق ورزش و رژیم غذایی بهبود پیدا نکرده اند.
  • غیر سیگاری ها.
  • افرادی با اهداف واقع بینانه برای نتیجه عمل.

آمادگی برای لیپوماتیک

• از مصرف برخی از داروها دوری کنید.
  • از مصرف الکل دوری کنید.
  • سبک غذایی مناسبی را دنبال کنید.
  • برخی ویتامین ها را مصرف کنید یا از آن ها اجتناب کنید.
  • آزمایشات لازم را انجام دهید.
  • سیگار نکشید.

با پیشرفت تکنولوژی پزشکی، روش های زیبایی مانند لیپوماتیک برای متقاضیان ایمن تر از همیشه شده است. متخصصان بسیار آموزش دیده، تمام تلاش خود را می کنند تا بهترین نتیجه را برای شما رقم بزنند. اخیراً مقاله ای در مجله پزشکی بریتانیا منتشر شده است که در آن به توصیف آمبولی چربی می پردازد و نسبت به اقدامات زیبایی مانند لیپوماتیک هشدار می دهد. مانند هر روش جراحی، باید احتیاط زیادی در این خصوص صورت گیرد. برای شناخت خطرات آمبولی و نحوه برخورد جراح شما با خطرات احتمالی، نیاز به بررسی کامل این موضوع است.

در زیر درباره علائم اولیه و درمان آمبولی چربی، اطلاعات مهمی آورده شده است.

آمبولی بعد از لیپوماتیک

آمبولی بعد از لیپوماتیک چیست؟

آمبولی یک ماده توده ای است که پس از جدا شدن از بدن در جریان خون حرکت می کند و به طور بالقوه می تواند رگ خونی را مسدود کند. آمبولی چربی یک توده چربی است که گاهی اوقات آن ها از طریق روش های جراحی رخ می دهند.

آمبولی چربی (FE) تکه ای از چربی داخل عروقی است که در داخل رگ خونی قرار می گیرد و باعث انسداد جریان خون می شود. آمبولی های چربی معمولاً پس از شکستگی استخوان های بلند پایین بدن، به ویژه استخوان ران (استخوان ران)، درشت نی (استخوان ساق پا) و لگن ایجاد می شوند.

در حالی که آمبولی های چربی شایع هستند و به طور کلی خود به خود برطرف می شوند، می توانند منجر به یک بیماری جدی به نام سندرم آمبولی چربی (FES) شوند. FES می تواند باعث التهاب، اختلال عملکرد چند اندام و تغییرات عصبی شود که می تواند کشنده باشد.

بر اساس تحقیقات، FES را می توان در 3 تا 4 درصد از افراد دارای یک شکستگی استخوان بلند و تا 15 درصد از افراد با ترومای چندگانه استخوان بلند مشاهده کرد.

آمبولی بعد از لیپوماتیک

چه چیزی باعث آمبولی بعد از لیپوماتیک می شود؟

آمبولی چربی معمولاً زمانی ایجاد می شود که چربی از شکستگی استخوان وارد جریان خون می شود. آن ها می توانند با روش های لیپوماتیک با حجم زیاد همراه باشند – به خصوص زمانی که از کانول های بزرگ استفاده می شود یا رگ های واریسی در ناحیه درمان آمبولی چربی هستند.

چه چیزی باعث آمبولی پس از عمل می‌شود؟

آمبولی ریه در اثر انسداد شریان در ریه ها ایجاد می شود. شایع ترین علت چنین انسدادی، لخته خونی است که در یک سیاهرگ عمیق در ساق پا ایجاد می شود و به ریه ها می رود، جایی که در یک شریان ریه کوچکتر قرار می گیرد.

تقریباً تمام لخته ‌های خونی که باعث آمبولی ریه می‌شوند در سیاهرگ ‌های عمقی پا تشکیل می ‌شوند. لخته همچنین می تواند در ورید های عمقی بازو یا لگن ایجاد شود.

گاهی اوقات لخته های خون در وریدهای سطحی تشکیل می شوند. اما این لخته ها به ندرت منجر به آمبولی ریه می شوند.

در موارد نادر، آمبولی ریه ممکن است توسط مواد دیگری ایجاد شود. آن ها عبارتند از:

• توده های کوچک مواد عفونی.
  • چربی. می تواند پس از انواع شکستگی استخوان، جراحی، ضربه یا سوختگی شدید وارد جریان خون شود.
  • حباب های هوا یا موادی که در اثر ضربه، جراحی یا اقدامات پزشکی وارد خون می شوند.
  • تومورهای ناشی از رشد سریع سلول های سرطانی.
  • مایع آمنیوتیک.

علائم آمبولی پس از عمل جراحی چیست؟

علائم آمبولی بسته به اندازه لخته می تواند متفاوت باشد. این علائم می توانند شامل موارد زیر باشند:

• تنفس سریع و پی در پی
  • درد قفسه سینه که پس از انجام فعالیت بدتر می شود یا شبیه حمله قلبی باشد.
  • درد در بازو، شانه، گردن یا فک
  • درد، تورم، تغییر رنگ یا حساسیت در پا یا بازو
  • سرفه همراه با مخاط خونی
  • سرگیجه یا سبکی سر
  • پوست رنگ پریده و لطیف
  • تعرق مفرط

اکثر مردم برخی از علائم را تجربه می کنند، اما همه در ابتدا این علائم را تجربه نمی کنند. آمبولی ریه می تواند تهدید کننده زندگی باشد. اگر کسی هر یک از علائم آمبولی ریه را تجربه کرد، باید فوراً با پزشک تماس بگیرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر، روی این لینک کلیک کنید.

علائم آمبولی بعد از لیپوماتیک از دیدگاه پزشکی

علائم آمبولی چربی از فردی به فرد دیگر متفاوت است. علائم ممکن است ظاهر شوند و از بین بروند، اما اگر ناپدید شوند، لزوماً به این معنی نیست که آمبولی از بین رفته است. بنابراین، مهم است که برای هر علامتی به دنبال مراقبت های پزشکی باشید، حتی اگر افراد احساس بهتری داشته باشند.

برخی از علائم رایج آمبولی بعد از لیپوماتیک عبارتند از:

• مشکل تنفس
  • خس خس سینه
  • ضعف
  • سردرد غیر قابل توضیح
  • بی قراری، اضطراب یا سردرگمی
  • راش
  • رگ های خونی در چشم ها پاره شده است
  • علائم اکسیژن کم، مانند لب های آبی
  • تنفس سریع و پی در پی

چه مدت پس از لیپومایتک ممکن است آمبولی چربی رخ دهد؟

معمولاً آمبولی چربی، بلافاصله پس از عمل رخ می دهد. در بیشتر موارد، آن ها ظرف 48 ساعت پس از جراحی شروع می شوند، اما ممکن است بلافاصله ایجاد شوند.

با این حال، از نظر تئوری، چربی می تواند در هر زمان شل شود. این امر به ویژه در صورتی صادق است که جراح این روش را به درستی انجام ندهد یا حجم زیادی از چربی را به یک باره بردارد. فرد باید برای هر گونه نشانه آمبولی به دنبال مراقبت های اورژانسی باشد، حتی اگر هفته ها یا ماه ها از عمل جراحی گذشته باشد.

عوامل خطر آمبولی بعد از لیپوماتیک

رعایت کردن مواردی که ابتلا به آمبولی را افزایش می دهد می تواند خطر آمبولی بعد از جراحی لیپوماتیک را کاهش دهد.

عوامل خطر آمبولی بعد از لیپوماتیک در زیر آورده شده است:

استراحت در رختخواب پس از جراحی خطر آمبولی ریه را افزایش می دهد، اما عوامل خطر دیگری نیز وجود دارد که شامل موارد زیر است:

• سفرهای طولانی: نشستن ساعت ‌های طولانی در ماشین یا هواپیما می‌تواند جریان خون در پاها را کند کرده و منجر به تشکیل لخته شود.
  • افزایش وزن بدن: اضافه وزن خطر آمبولی ریه را افزایش می دهد، به ویژه در زنانی که فشار خون بالا دارند یا سیگار می کشند.
  • داروهای هورمونی: قرص های ضد بارداری و داروهای جایگزین هورمونی که دارای استروژن بالایی هستند می توانند فاکتورهای لخته شدن خون را افزایش دهند.
  • بیماری قلبی: این اصطلاح به شرایط مختلفی اطلاق می شود که بر قلب تأثیر می گذارد، از جمله نارسایی قلبی، فیبریلاسیون دهلیزی و حمله قلبی.
  • سرطان: برخی از انواع سرطان از جمله سرطان لوزالمعده، تخمدان و ریه احتمال لخته شدن خون را افزایش می دهند.
  • سیگار کشیدن: دود تنباکو پوشش رگ ‌های خونی را باریک کرده و به آن آسیب می ‌رساند و احتمال لخته شدن خون را افزایش می‌دهد. قرار گرفتن در معرض دود سیگار نیز می تواند این تأثیر را داشته باشد.
  • بارداری: اگر جنین روی رگ‌ های لگن فشار بیاورد، لخته ‌ها در دوران بارداری ایجاد می‌شوند، زیرا جریان خون در پاها را کند می‌کند.
  • ژنتیک: معمولاً افراد ممکن است شرایط ژنتیکی داشته باشند که بر نحوه تشکیل لخته خون تأثیر می گذارد و احتمال آمبولی ریه را بیشتر می کند.

درمان آمبولی بعد از لیپوماتیک

هنگامی که فرد تشخیص آمبولی ریه را دریافت کرد، باید بلافاصله درمان را شروع کند. پزشک داروهایی را برای جلوگیری از تشکیل لخته های جدید تجویز می کنند. افراد ممکن است نیاز به مصرف این داروها برای مدت طولانی داشته باشند، معمولاً حداقل برای 3 ماه.

درمان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• داروهای ضد انعقاد: این داروها رایج ترین درمان آمبولی ریه هستند. آن ها با رقیق کردن خون از تشکیل لخته های جدید جلوگیری می کنند. به عنوان مثال می توان به وارفارین (کومادین)، فونداپارینکس (آریکسترا)، هپارین و هپارین با وزن مولکولی کم، مانند انوکساپارین (Lovenox) اشاره کرد.
  • ترومبولیتیک ها: اگر آمبولی ریه علائم شدیدی مانند فشار خون پایین ایجاد کند، پزشک ممکن است داروهای ترومبولیتیک را توصیه کند که می تواند لخته را حل کند. با این حال، اگرچه این داروها می توانند لخته را بشکنند، اما می توانند باعث خونریزی شدید نیز شوند.
  • جراحی: اگر بدن لخته خون را حل نکند، پزشکان ممکن است آن را از طریق جراحی با کشیدن لوله کوچک ( پزشکی ) به داخل رگ خونی برای شکستن آن خارج کنند.

برای اینکه بهترین نتیجه را از عمل خود بگیرید و خطر ایجاد آمبولی را به صفر برسانید باید به دستورالعمل های جراح خود در خصوص آمبولی بعد از لیپوماتیک گوش دهید و آن ها را به خوبی رعایت کنید.

فراموش نکنید که انواع جراحی‌های پلاستیک، ترمیمی و زیبایی باید با ظرافت و دقت انجام شود تا نتیجه حاصل از آن طبیعی و مطلوب باشد. اگر قصد انجام هر کدام از جراحی های فوق را دارید، کار را به کاردان بسپارید. دکتر کامبیز ایزدپناه فوق تخصص جراحی پلاستیک، ترمیمی و زیبایی یکی از بهترین‌ها در ایران می‌باشند.

ترومبوآمبولی وریدی (VTE) یک عارضه شامل ترومبوز ورید عمقی (DVT) و آمبولی ریوی است. DVT از تجمع خون در ورید عمیق – به طور معمول در اندام تحتانی، لگن یا ران – ایجاد می شود، در حالی که آمبولی ریه (PE) زمانی ایجاد می شود که یک لخته خون می ترکد و از طریق جریان خون به ریه می رود.

خطر بزرگی برای ابتلا به ترومبوز ورید عمقی  DVT یا آمبولی ریه پس از جراحی یا آسیب در بیماران وجود دارد. این اتفاق توصیه و استفاده از جوراب های ضد آمبولی را برای بیمارانی که پس از جراحی یا آسیب دیدگی بهبود می یابند، ضروری می کند.

مردم گاهی اوقات از اصطلاحات جوراب ضد آمبولی و جوراب های فشاری به جای یکدیگر استفاده می کنند، اما اینها در واقع محصولات متفاوتی با کاربر دهای متفاوت هستند. جوراب ‌های ضد آمبولی برای افرادی که باید در رختخواب بمانند مناسب است، در حالی که جوراب ‌های فشاری برای افرادی که تحرک بیشتری دارند بهترین است.

جوراب ‌های فشرده فشار قوی ‌تری به پاها وارد می‌کنند، بنابراین افراد نباید از آن‌ ها به جای جوراب ‌های ضد آمبولی استفاده کنند. در عوض، آنها انتخاب مناسبی برای افراد مبتلا به واریس هستند.

• ترک کردن سیگار قبل از عمل
  • با هواپیما سفر نکنید
  • حرکت کردن
  • گن های جراحی را تا زمانی که پزشک تشخیص نداده است در نیاورید.
  • اضافه وزن بیش از حد
  • نداشتن تحرک
  • سفر طولانی با هواپیما
  • داروهای ضد بارداری
  • داروهای هورمونی

جوراب های ضد آمبولی مانند جوراب های فشاری عمل می کنند. آن ها با پارچه های فشرده طراحی شده اند که جریان خون را تقویت می کند و در نتیجه از تشکیل لخته خون جلوگیری می کند. همچنین، جوراب های فشاری با سطوح مختلف فشرده سازی طراحی شده اند.

برخی از علائم آمبولی پس از عمل جراحی در زیر آورده شده است:

• تعرق زیاد
  • غش
  • کمر درد
  • سرفه

وقتی صحبت از حذف چربی غیر تهاجمی می شود، محبوب ترین روش CoolSculpting است که به عنوان انجماد چربی نیز شناخته می شود. حذف چربی غیر تهاجمی را می توان تقریباً در هر ناحیه ای از بدن استفاده کرد. شکم، پهلوها (دستگیره های عشق)، ران ها، چانه، گردن، پشت، بازوها و زانوها همه قابل درمان هستند.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد